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Complaint against bank, NBFC, system participant not redressed? Lodge complaint on RBI's Complaint Management System @ https://cms.rbi.org.in. More? Call 14440
बैंक/NBFC या प्रणाली प्रतिभागी के खिलाफ शिकायत निवारण नहीं हुआ? https://cms.rbi.org.in पर शिकायत दर्ज करें।अधिक जानिए 14440 पर कॉल करके

IVRS
Lodging complaint with the Ombudsman of RBI and tracking its progress is now simple and easy. If your complaint against any bank/NBFC or payment system participant is rejected or not redressed to your satisfaction by the entity concerned, you can now lodge a complaint on the Complaint Management System or CMS portal on RBI website or through the link on the RBI App. CMS provides a single window platform for fast and easy online filing, tracking of complaints and also for filing of Appeals. All complaints lodged on CMS would be directed to the appropriate office of the RBI Ombudsman/ Regional offices of RBI.
रिजर्व बैंक के लोकपाल के पास शिकायत दर्ज करना और उसकी प्रगति पर नज़र रखना अब और भी आसान है। यदि किसी भी बैंक / एनबीएफसी या भुगतान प्रणाली के सहभागी के खिलाफ आपकी शिकायत को संबंधित संस्था द्वारा अस्वीकृत कर दिया गया है या फिर आप उनके जवाब से संतुष्ट नहीं हैं, तो अब रिजर्व बैंक की वेबसाइट या ऐप पर लिंक के माध्यम से शिकायत प्रबंधन प्रणाली, यानी कि सीएमएस पोर्टल पर शिकायत दर्ज कर सकते हैं। सीएमएस शिकायतों की ऑनलाइन फाइलिंग एवं ट्रैकिंग और अपील दाखिल करने के लिए एक सिंगल प्लेटफॉर्म प्रदान करता है जो कि तेज और आसान है । सीएमएस पर दर्ज सभी शिकायतों को रिजर्व बैंक के उचित लोकपाल / क्षेत्रीय कार्यालय को प्रेषित किया जाएगा।
 
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